РОЗДІЛ ТРЕТІЙ.
НАСТАНОВИ МАЛОАЗІЙСЬКИМ ЦЕРКВАМ: САРДІЙСЬКИЙ, ФІЛАДЕЛЬФІЙСЬКІЙ, ЛАОДИКІЙСЬКІЙ
Ангелу Сардійської Церкви Господь велить написати більше викривального, ніж хвалебного: ця Церква містить одне лише ім’я живої віри, а насправді є духовно мертвою. Господь погрожує сардійським християнам раптовою бідою, якщо вони не покаяться. Сардіс був столицею Лаодикійської області, а зараз це бідне турецьке село Сард. Християн там небагато, і вони не мають власного храму. За Юліана Відступника явно виявилася духовна мертвість цього міста: воно швидко повернулося до язичництва, за що і вразила їх кара Божа: воно було знищено до фундаменту.
Ангелу Філадельфійської Церкви Господь вказує написати багато втішного і хвалебного. Незважаючи на свою малу силу (вірогідно, мається на увазі мала кількість), ця Церква не відреклася від імені Ісусового перед сатанинським збором юдейських гонителів. Філадельфія — друге велике місто в Лідії, назване за ім’ям свого засновника Аттала Філадельфа, царя Пергамського. Це місто одне з усіх малоазійських поселень, котре довго не здавалося туркам. Помітним є той факт, що і зараз християнство у Філадельфії процвітає, переважаючи всі останні міста Малої Азії: тут збереглося численне християнське населення, котре має свого Єпископа і 25 Церков. Жителі вирізняються великою гостинністю і добротою.
Ангелу Лаодикійської, останньої, сьомої за рахунком Церкви вказується написати багато викривального. Господь звинувачує її в тім, що вона ні холодна, ні гаряча, а тому погрожує виплюнути її з Своїх уст подібно до теплої води, котра збуджує нудоту. Лаодикія знаходиться у Фрігії, біля річки Лік і поблизу м.Колоси. Зараз це місто назване турками „Ескі-Гіссар”, тобто Стара фортеця. У давнину вона славилася своєю торгівлею, родючими ґрунтами і тваринництвом. Населення було досить численним і багатим, про що свідчать розкопки, під час котрих знаходять багато дорогоцінних уламків скульптур, карнизів, п’єдесталів. Думка є така: багатство і зробило лаодикійців такими інертними у відношенні до християнської віри, за що місто зазнало кари Божої — повного розорення і спустошення турками.
Загалом є думка, що сім Церков означають сім періодів життя всієї Христової Церкви від її заснування до кінця світу:
1) Ефеська Церква означає перший період — Апостольську Церкву.
2) Смірнська Церква означає другий період гонінь на Церкву.
3) Пергамська Церква означає третій період — епоху Вселенських Соборів і боротьби з єресями мечем слова Божого.
4) Фіатирська Церква — четвертий період, або час розквіту Християнства серед нових народів Європи.
5) Сардійська Церква — епоха гуманізму і матеріалізму XVI—XVII століть.
6) Філадельфійська Церква — передостанній період життя Христової Церкви на землі — сучасна нам епоха, коли Церква дійсно „малу має силу” в сучасному людстві, і знову почнуться гоніння, коли знадобиться терпіння.
7) Лаодикійська Церква — остання, найстрашніша епоха перед кінцем світу, котра охарактеризується зовнішнім благополуччям і бездушністю у вірі.