Свідки Єгови у своєму вченні доводять, що люди вилучили зі Святого Письма ім`я Боже «Єгова». В їх брошурці «Дійове представ­лення Доброї Новини» на с. 22 говориться: «На сторінках староєв­рейської Біблії воно (ім`я Ягве) виступає більше ніж 6823 рази. З остраху перед вимовою цього імені жиди, котрі переписували Біб­лію, викинули його, замінивши словом "Адонай" (Господь)».
Але облишмо брошурки Свідків Єгови і перейдімо до Святого Письма. Переконаємось, що Ягве (Єгова) не є єдиним ім`ям Бога, яке Він подає через натхненних авторів. Святе Письмо дає багато імен Бога, кожне з котрих підкреслює якісь його прикмети. У Книзі Ви­ходу Бог називає себе ім`ям Ягве (Я є), як Бог, який є вічно. З ім`ям Викупитель з`являється Бог пророкові Ісаї:
«"...Наш Викупитель споконвіку" - твоє ім`я» (Іс. 63, 16).
Вмираючи на хресті, Ісус не кликав Бога: «Єгово, Єгово, чому залишив мене», - але називає Його (ім`ям) Елої.
«О дев`ятій же годині Ісус скрикнув голосом сильним: "Елої, Елої, лама савахтані?"» (Мк. 15, 34).
У Книзі Мойсея читаємо:
«І сказав Мойсей до Бога: "Як прийду ж оце я до синів Ізраїлю і скажу до них: Бог батьків ваших прислав мене до вас, а вони запитають мене: Як йому на ім`я? - то що мені їм відповісти?" І промовив Бог до Мойсея: "Я той, хто е". І додав: "Так промовиш до синів Ізраїлю: «Я-е» послав мене до вас". І сказав Бог знов до Мойсея:
"Так промовиш до синів Ізраїлю: Господь Бог батьків ваших, Бог Авраама, Бог Ісаака і Бог Якова послав мене до вас. Таке моє ім`я навіки, і таке моє найменування з роду в рід" » (Вих. 3. 13-15).
У єврейській мові «Я - є» звучить «Ягве». Оскільки оригінал Біблії є написаний єврейською мовою, то первісний текст звучав так: «Ягве, Бог батьків ваших прислав мене до вас, або «Я - є» послав мене до вас». Дещо пізніше жиди з поваги до Бога не вимовляли ім`я «Ягве», хоча воно й писалось, а читали «Адонай» (Господь).
У латинському перекладі Біблії св. Ієроніма замість «Ягве» напи­сано «Домінує» (Господь). Найновіші видання пишуть дослівно -«Ягве».
Якщо католики не називають Бога ім`ям Ягве, то це не означає, що вони заперечують це ім`я. Вони не вимовляють його за прик­ладом Ісуса і апостолів. Бог дав своє ім`я не для того, щоб ним хизу­ватися, а для того, щоби люди зрозуміли Його властиву Істоту. «Ягве» - це той Єдиний, «Я - є». Його сутність - існування, буття. Усе інше, що існує, чи все, що «є», має початок і кінець. Зате Бог «Є» тією Особою, якої не може не бути. Свідки Єгови використовують текст Псалма 21, 23:
«Я сповіщу моїм братам про твоє ім`я, хвалитиму тебе серед громади».
Вони вважають, що ми, християни-католики, чинимо велику кривду Богові, якщо не називаємо Його ім`ям Бог Єгова. Зате Свідки Єгови виправляють цю «кривду» і тому вимовляють це ім`я при кожній нагоді і в усіх випадках.
Візьмемо Святе Письмо і простежимо всі слова Ісуса Христа. Зробивши це, пересвідчимось, що в жодному вірші Ісус не вимовив ім`я Єгова. Проте називав Його новим ім`ям. Це ім`я - Отець, про яке писали пророки:
«...Я думав: Ти зватимеш мене: Мій Батьку! - і зо мною не перестанеш ходити» (Єв. З, 19).
Євреї забули ім`я «Отець», яким Бог хотів би бути названий ними. Бог хоче від свого народу сердечної любові, Вчить, щоб ми забули про себе і робили те, що миле любій особі. Маючи в пошані ім`я «Отець» і шануючи самого Бога, люди навчилися б виконувати пра­во Боже (Закон). З любов`ю і пошаною, а не зі страхом маємо ста­витись до Божих заповідей.
Євреї занедбали поняття «Отець» у відношенні до Бога, впро­ваджуючи штучні форми величання Бога. Поставили перед собою не доброго Отця, а грізного Ягве, голос котрого навіть страшно слу­хати.
«І сказали Мойсеєві: "Ти говори до нас, і ми слухатимемо, а Бог нехай до нас не промовляє, а то повмираємо"» (Вих. 20, 19).
Якщо ім`я Ягве підкреслює потугу і Божу Всемогутність, то ставлення людей до свого Бога мало б мати ознаки страху. Отже, Бога треба більше боятися, ніж любити. Але Бог не хотів, щоб ля­калися Його потужного імені. Це видно хоч би з цих віршів:
«І ось тепер хіба не кличеш ти до мене: Мій батьку! Ти - друг мого юнацтва» (Єв. З, 4).
«Якже сповнився час... Бог послав у ваші серця Духа Сина свого, який взиває: "Авва, Отче!"» (Гал. 4, 4-6).
Дійсно, Ісус починав кожну справу не в ім`я Єгови, а в ім`я Отця. Чи це була молитва, чи навчання - все робив в ім`я Отця. Даючи наказ хреститися, не наполягає, щоб робили це в ім`я Бога і Сина, і Святого Духа, чи в ім`я Єгови і Сина, і Святого Духа, а в ім`я Отця і Сина і Святого Духа. Христос сам звертається до Бога «Отче», нав­чаючи цього інших:
«Тож моліться так: Отче наш, що єси на небі...» (Мф. 6, 9).
Свідки Єгови, молячись, самовільно додали до цієї молитви ім`я «Отче Єгово». Тим самим вносячи поправки до молитви Ісуса Христа.
«Ісус закликав сильним голосом: "Отче, у твої руки віддаю Духа мого!" Сказавши це, він віддав Духа» (Лк. 23, 46).
Не сказав: «Отче - Єгово», а : «Отче».
«Як Отець мій мене знає, і я знаю Отця, і життя своє кладу я за моїх овець» (Ін. 10, 15).
«Ісус же їм: "Казав я вам, та ви не віруєте. Дії, що чиню їх в ім`я Отця мого, - вони свідчать за мене" » (Ін. 10, 25).
«Відкотили отже камінь. І звів Ісус очі вгору й мовив: "Отче, тобі подяку складаю, що вислухав єси мене"» (Ін. 11, 25).
Не говорить: «Отче Єгово, дякую Тобі».
Христос не тільки не навчав у ім`я Єгови, про що говорять вище­подані вірші, але також наказував навчати всіх в ім`я Ісуса Христа:
«Потім Ісус до них промовив: "Це власне ті слова, що я, бувши ще з вами, сказав вам: Треба, щоб сповнилось усе написане про мене в законі Мойсея, в пророків та у псалмах". Тоді відкрив їм розум, щоб вони розуміли Писання, і до них мовив: "Так написано, що треба було, щоб Христос страждав і третього дня воскрес із мертвих, щоб у його ім’я проповідувалось покаяння на відпущення гріхів усім народам, почавши від Єрусалиму" » (Лк.24, 44-47).
Не думаємо, щоб Ісус Христос помилився, кажучи голосити Боже ім`я від Єрусалиму. Адже в Єрусалимі добре знали ім`я Ягве, про котре розходиться Свідкам Єгови. Натомість - не знали ім`я «Ісус». У Діяннях апостолів читаємо:
«Але Господь сказав до нього: "Іди, бо він для мене вибране знаряддя, щоб занести МОЄ ІМ`Я ПЕРЕД ПОГАН, ЦАРІВ І СИНІВ ІЗРАЇЛЯ. Я бо йому покажу, СКІЛЬКИ ВІН МАЄ ВИТЕРПІТИ ЗА МОЄ ІМ`Я"» (Дії. 9, 15-16).
Ідучи за прикладом свого Учителя, апостоли навчали не в ім`я Єгови, а в ім`я Ісуса:
«Петро промовив: "Срібла й золота нема у мене; що ж маю, те тобі даю: В ІМ`Я ІСУСА ХРИСТА НАЗАРЯНИНА, встань і ходи!"»(Дії. 3, 6).
На таке Свідки Єгови відповідають, що немає під небом іншого імені понад ім`я Ісус. Зате в небі найвищим є Єгова і лише після Армагедону ім`я Єгова буде вповні славитись на небі і на землі.
На землі через Мойсея було дано людям ім`я Ягве. Подібне твердження, що ім`я Єгова є і буде найбільшим ім`ям, не узгоджу­ється зі Святим Письмом:
«...Що повірили, за діянням могутності його сили, яку він здійс­нив у Христі, коли воскресив його з мертвих і посадовив на небі праворуч себе, вище від усякого начала, власті, сили й володарства та всякого імені, яке б воно не було, не тільки на цьому світі, АЛЕ Й НА ТОМУ, ЩО БУДЕ» (Еф. 1, 19-21).
«Тому і Бог його вивищив і дав йому ім`я, що понад усяке ім`я, ЩОБ ПЕРЕД ІМЕНЕМ ІСУСА ВСЯКЕ КОЛІНО ПРИКЛОНИЛОСЯ НА НЕБІ, НА ЗЕМЛІ Й ПІД ЗЕМЛЕЮ» (Фил. 2, 9-10).
Якщо ім`я Ісус перевищує інші імена, то воно не є меншим від імені Єгова. В Діяннях апостолів говориться:
«Нехай буде відомо всім і всьому народові ізраїльському, що ім`ям Ісуса Христа Назарянина, якого ви розіп`яли, а якого Бог воскресив із мертвих, — ним цей стоїть здоровий перед вами. Він — отой ка­мінь, яким ви, будівничі, знехтували, який став головним на розі. І нема ні в кому іншому спасіння, бо ІМЕНИ НЕМАЄ ІНШОГО під небом, що було дане людям, яким ми маємо спастися» (Дії. 4,10-12).
Свідки Єгови намагаються нам пояснити, що ім`я Ісус є найви­щим на землі, а ім`я Єгова у небі. Якщо погодитися з цим, то ходить, що на землі не потрібно промовляти жодного імені, крім імені Ісуса Христа.
Але вищеподаний вірш говорить нам, що, визнаючи це ім`я, можна спастись. Не досягнемо спасіння, живучи в небі, але на землі, на котрій найвищим ім`ям є Ісус. Понад ним немає жодного імені(Еф. 1, 20-21).
Отже, Свідки Єгови суперечать Святому Письму, проповідуючи ім`я Єгова. Адже Святе Письмо не згадує про спасіння в ім`я Єгови, а виразно підкреслює, що спасіння є можливим в імені Ісуса Христа.
Щоправда, є вірш, котрим, вириваючи його з контексту, корис­туються Свідки Єгови. Вони намагаються довести нам, що Святе Письмо Нового Завіту проповідує ім`я «Єгова». У своєму посланні до Римлян, апостол Павло покликується на пророцтво Йоіла 3,5:
«Кожний, хто призове ім`я Господнє, спасеться» (Рим. 10, 13).
«Будь ласка, - говорять самовдоволені Свідки Єгови, - навіть Новий Завіт проповідує ім`я Єгова». У цьому вірші немає слова «Ягве», і не говориться: «Хто призове ім`я Єгова, той спасеться». Зате підкреслюється, що спасеться той, хто призове ім`я Господнє, ім`я Бога. А Бог має не тільки ім`я Ягве. Свідкам Єгови варто прочи­тати цілий 10 розділ Послання до Римлян, а не задовольнятись 13 віршем. Прочитавши, зрозуміли би сенс посилання святого Павла на пророцтво Йоіла. У цьому десятому розділі св. Павло одинадцять разів користується книгами Старого Завіту. У перших трьох віршах цього ж розділу виразно пише чому так робить. Щоб це знати, личить прочитати не лише тринадцятий вірш. Ось, що говорить апос­тол Павло у цьому розділі:
«Бо коли ти твоїми устами визнаватимеш Господа Ісуса і віру­ватимеш у твоїм серці, що Бог воскресив його з мертвих, то спа­сешся» (Рим. 10, 9).
Бачимо, що апостол у цьому вірші, як і в інших своїх посланнях проповідує Ісуса Христа. Підкреслює, що коли визнаєш Ісуса Христа і увіруєш у своєму серці, - будеш спасенний. Зрештою, ціла Біблія говорить про це і на цьому ставить наголос. Але апостол Павло не суперечить ані науці Христа, ані науці інших апостолів. Навпаки, він би перечив, коли б розумів пророцтво Йоіла так, як розуміють його Свідки Єгови. Святий Павло добре усвідомлював те, що пропові­дував.
Подивімося на цей вірш з дещо іншого боку. Ось про що пише брошурка Свідків Єгови «Боже ім`я, котре буде завжди».
На с. 23-25 вона пробує переконати читача, що, пишучи Євангеліє на єврейській мові, ап. Матфей мусив подати ім`я «Ягве». Анонімний ав­тор робить такий висновок безпідставно. Він не може нічим підтвер­дити свої докази, обмежуючись поясненням, що оригінал Біблії без­слідно пропав. А наступні переклади були зроблені погано. На с. 25 читаємо: «Так, жиди не хотіли вимовляти ім`я Бога. Церква відступ­ників - псевдо християн цілком викорінила це ім`я з грецьких копій Біблії, як і з іншомовних перекладів». Так аргументує брошура.
Що ж, Свідки Єгови не можуть довести конкретними аргумен­тами те, що Євангелісти, апостоли і навіть сам Ісус Христос не вжи­вав це ім`я. Подають лише припущення, хапаючись, як потопаючий, за соломину. Твердять, що там, де в Біблії подається слово «Гос­подь», має бути «Єгова». Але чи це так?
Цитуючи кілька віршів, заперечимо Свідкам Єгови.
«І звідкіля мені це, що прийшла до мене мати Господа мого?» (Лк. 1, 43).
Мати Ісуса чи Ягве? Або:
«...Побачивши це Симон Петро, припав до колін Ісуса й каже: "Іди від мене Господи, бо я грішна людина"» (Лк. 5, 8).
Також:
«Побачивши її, Господь зглянувся над нею і сказав до неї: "Не плач"» (Лк. 7, 13).
Кого, отже, стосується ім`я «Господь» у цих віршах: Ісуса Христа чи Єгови? У багатьох місцях Біблія подає нам, що слово «Господь» у Новому Завіті стосується Ісуса.
Нехай Святе Письмо словами Ісуса Христа ще раз відповість, яке ім`я Він казав проповідувати святому Павлові. Ми вже згадували, що апостол Павло отримав велике післанництво від Бога, згідно якого мав проповідувати поганам ім`я Бога. Перевіримо як воно звучить: «Ягве» чи «Ісус».
«Ананія ж відповів: "Господи, чув я від багатьох про того чоло­віка... він має владу від архієреїв в`язати всіх, що прикликають твоє ім`я". Але Господь сказав до нього: "Іди, бо він для мене виб­ране знаряддя, щоб занести МОЄ ЇМ` Я перед поган, царів і синів ІЗРАЇЛЯ. Я бо йому покажу, скільки він має витерпіти за МОЄ ІМ`Я". Відійшов Ананія і, увійшовши в дім та поклавши на Савла руки, мовив: "Савле, брате! ГОСПОДЬ послав мене, ІСУС, що з` явився тобі в дорозі..." І зараз же почав по СИНАГОГАХ ПРОПО­ВІДУВАТИ ІСУСА...» (Дії. 9, 13-20).
Чи достатньо цього фрагменту з життя св. Павла, щоби закін­чити мову про ім`я Бога?
Свідкам Єгови подобається задавати питання: «Яке ім`я Отця, коли ми, хрестячись, промовляємо: в ім`я Отця і Сина, і Святого ГГ а?» І відразу доводять нам, що саме «Єгова» є цим ім`ям.
Християни знають, що ім`я «Ягве» відноситься до Бога. Тому й розуміють слова: «в ім`я Отця і Сина і Святого Духа», як «в ім`я Єдиного Бога». Тобто в ім`я, яке подав сам Ісус Христос, в ім`я Бога в трьох Особах: Отця і Сина і Святого Духа. Якщо Свідки Єгови настільки вперто тримаються самого імені, замість самої Божої істо­ти то нехай дадуть відповідь на питання: «Яке ім`я Святого Духа?» Ім`я Бога - Ягве, Сина - Ісус. А яке ім`я Святого Духа? Хрещення відбувається в ім`я Отця - і Він має ім`я, в ім`я Сина - і Син має ім`я, в ім`я Святого Духа. Значить і Дух Святий мусить мати ім`я, якщо розглядати це питання з лінгвістичного боку так, як це роблять Свідки Єгови. Але тут не розходиться лише в імені чисто букваль­ному «Ягве», чи «Ісус». Маємо хреститися в ім`я Єдиного Бога у Святій Трійці.
Свідки Єгови суперечать Христові, коли прикриваються шану­ванням імені Божого, і тим самим противляться самому Богові. По­дібно вони маніпулюють і словами Господньої Молитви: «Нехай свя­титься ім`я Твоє». Пояснюють, що Господня Молитва стосується імені Єгови. Тим часом апостол Петро підкреслює, щоби святити Ісуса Христа:
«А Господа Христа святіть у ваших серцях...» (1 Петр. З, 15).
Не кажуть апостоли святити ім`я «Єгова», а лише - ім`я Ісус!
Християни віддають Божу хвалу Христові, прославляючи Його ім`я, котре є ім`ям Бога. Також славлять Боже ім`я як і Божу істо­ту. Роблять це згідно з волею Бога - Христа, яку Він висловив у Євангелії:
«Щоб усі почитали Сина так, як Отця почитають. Хто Сина не почитає, той не почитає Отця, який послав його» (1 Ін. 5, 23).
«Я вам писав це, щоб ви знали, що маєте життя вічне, — ви, що віруєте в ім`я Сина Божого» (Йо. 5, 13).
Але Свідки Єгови приходять до християн, що вірять в ім`я Божо­го Сина і величають Його, як наказує Святе Письмо, і навчають, що спасеться той, хто вступить до організації Свідків Єгови і буде ревно нести людям ім`я «Єгова».
«А ось його заповідь: ВІРУВАТИ В ІМ`Я ЙОГО СИНА ІСУСА ХРИСТА й любити один одного, як він дав був нам заповідь» (1 Ін. З, 23).
Подібно вчили й апостоли:
«Ті відповіли: ВІРУЙ У ГОСПОДА ІСУСА, І СПАСЕШСЯ ТИ І ТВІЙ ДІМ» (Дії. 16,31).
Апостоли звертаються цими словами до поганина, який не знав Бога Ягве. Не вчать його апостоли, подібно як Свідки Єгови, пізна­вати ім`я «Єгова». Учні Христа говорять про нього і вчать вірити в Нього, а не в ім`я Єгови. Навіть поганин увірував в Ісуса Христа через науку апостолів:
«Як же запровадив їх до себе в господу, то накрив стіл і весе­лився з усім домом, ЯКИЙ УВІРУВАВ В БОГА» (Дії. 16, 34).
Ось ще фрагмент Святого Письма, де апостоли проповідують ім`я Ісуса Христа, а не ім`я «Єгова»:
«Він (Павло), отже, розмовляв з юдеями й побожними у синаго­зі... Дехто навіть із філософів епікурейців та стоїків з ними дискутували. А деякі казали: "Що він, отой торохтій, хоче сказа­ти?" Інші ж: "Та щось так виглядає, немов би він був проповідник чужих богів". А це тому, що проповідував ІСУСА Й ВОСКРЕСІННЯ» (Дії. 17, 17-18).
«Чимало днів вона таке робила. Набридло це Павлові й, повернувшись, він сказав до Духа: "Велю тобі ім`ям Ісуса Христа вийти з неї!"» (Дії. 16, 18).
«Деякі з юдейських мандрівних заклиначів пробували й собі при­зивати ім`я Господа Ісуса на тих, що мали злих духів, кажучи: "Зак­ликаю вас Ісусом, якого Павло проповідує". То були сім синів яко­гось Скеви, юдейського первосвященика, які таке робили. Злий дух озвався до них, кажучи: "Ісуса я знаю і Павла знаю; ви ж, хто та­кі?" І наскочив на них той чоловік, в якому був злий дух, і перемігши їх - одних і других, - подужав так їх, що вони голі і поранені втекли з того дому. Довідались про це всі юдеї і погани, що мешкали в Ефесі, і страх напав на них усіх, і славилося ім`я Господа Ісуса» (Дії. 19, 13-17).
« Чому ж іще зволікаєш? Встань, охрестися та обмий твої гріхи, призвавши його ім`я (Ісуса)» (Дії. 22, 16).
«Щасливі ви, як вас ганьблять за Христове ім`я, бо Дух слави і Божий на вас покоїться!» (1 Петр. 4, 14).
Свідки Єгови тішаться з того, що зносять зневаги і пересліду­вання, однак не можуть сказати, що терплять в ім`я Ісуса, бо не Його проповідують, але ім`я «Єгова» і прихід раю на землю після магедону (Армагедон - катаклізми описані в Одкровенні св. Іоана К гослова). Якщо вони навіть вмирали, то задля імені Єгови. Своє мучеництво підтверджують книжкою «Спогади Рудольфа Гесса - коменданта концтабору в Освенцімі».
Тим часом апостоли і їх правдиві наступники, вмираючи за віру, не вимовляли імені «Єгова», а ім`я - Ісус:
«І каменували Стефана, який взивав, мовивши: "Господи Ісусе, прийми дух мій!» (Дії. 17, 59).
Апостоли і християни віддавали своє життя не задля імені «Єго­ви», а за Ісуса Христа:
«То ми й постановили однодушна вибрати мужів і їх до вас посла­ти разом з любим нам Варнавою та Павлом, людьми, що душі свої віддали ЗА ЇМ`Я ГОСПОДА нашого ІСУСА ХРИСТА» (Дії. 15, 25-26).
Жиди, котрі не визнавали Бога в особі Ісуса Христа (подібно, як сьогодні не визнають цього Свідки Єгови), вірили в Бога Ягве. Од­нак, Ісус так промовив до них.
«Ось дім ваш лишиться вам порожній» (Мт. 23, 38).
Ці слова однаково торкаються всіх, хто дотримуються лише зов­нішніх ознак віри, забуваючи про її внутрішній, духовний смисл. Для Свідків Єгови ім`я «Єгова» служить як виправдання і дорога до спасіння. Свою увагу вони зосереджують на другорядних проблемах.