Преосвященним архипастирям, боголюбивим пастирям, чесному чернецтву і всім вірним Українського Екзархату
 
Смерті святкуємо умертвіння...
іншого, вічного життя початок…
(7 пісня Пасхального канону)
 
Дорогі браття і сестри!
Христос воскрес!
 
Кожен, хто зазнав хоча б один раз у житті пасхальної радості, той розуміє, що Пасха – це значно більше, ніж одне з свят, більше, ніж щорічний спомин і шанування події майже двохтисячолітньої давності. Щоб зрозуміти смисл Пасхи, зрозуміти значення Воскресіння Христового, треба усвідомити, що таке смерть.
Смерть – найжахливіше явище у природі, і ніхто з людей ще не розминувся з нею. Життя, як маятник годинника, від­міряє всім людям дві кінцеві точки їхнього земного існування: народився – помер, народився – помер. У мить нашого народження ми вже несемо в собі зародок смерті. Ось воно, “жало смерті”, що безжально усмоктується в духовні тканини нашої душі і отруює всі радості нашого земного життя.
Христос воскрес і Своєю смертю “смерть подолав”. Він переміг смерть Воскресінням. Перемога життя над смертю свідчить про силу й значення Воскресіння Христового. Апостол Павло захоплено говорить: “Христос, воскреснувши з мертвих, вже не вмирає: смерть уже ним не володіє” (Рим. 6, 9).
У пасхальні дні ми переживаємо особливу радість, бо “смерті святкуємо умертвіння, пекла зруйнування, іншого життя вічного поча­ток”. Ось чому на великодній ранній Церква урочисто співає: “Нині все наповнилось світлом: небо, і земля, і пекло”.
Ми святкуємо Воскресіння Христове, як феноменальну подію, що колись сталася і продовжує відбуватися з нами, бо кожен віруючий одержав дар нового життя, одержав здатність прийняти його і жити ним. Цей дар цілком змінює наше ставлення до всього, що нас оточує, включаючи смерть. Він дає нам можливість радісно стверджувати: “Смерті нема!” І хоча на землі люди продовжують зустрічати смерть лицем до лиця і колись вона прийде й по нас, ми віримо, що Своєю власною смертю Христос змінив саму сутність смерті, зробивши її переходом, пасхальним святом, бо Пасха означає перехід до Царства Божого. Христос, “смертю смерть подолав”, і тим самим перетворив найбільшу людську трагедію на остаточну перемогу, зробив нас співучасниками Свого Воскресіння. Ось чому під час пасхального богослужіння Церква урочисто виголошує: “Христос воскрес, – і життя торжествує! Христос воскрес, – і мертвих більш нема!” Така віра Церкви, стверджена і доведена не­зчисленним сонмом святих.
Воскресіння Христове означає, що ми, люди, – неповторні, індивідуальні особистості – разом з тілом, що являє собою відображення ду­ху, врятовані від смерті. Смерть, яка царює ще в природі і над нашим тілом, буде знищена загальним воскресінням. Знищення смерті дає сенс і нашому існуванню, й існуванню різноманітного створіння Божого, і на­шій любові. Це означає, що виправдане буття кожної людської осо­бистості, всього живого, з чого складається світ, усіх великих людських земних цінностей, які ми любимо, якими цінуємо у світі і які являють собою великі дари Божі.
У світлі Воскресіння Христового набуває сенсу кожна людська особистість, передусім – любі для нас люди, їхні назавжди закарбовані в нашому серці риси, спомини дитинства, юнацькі пориви служити правді, щастя в сімейному колі, ниви й луки, ліси й гори, батьківська хата і все, що зветься Батьківщиною; вся неповторність життя, за яку ми любимо його, всі досяг­нення людського духу, творчість людини, її героїзм, шукання і знайдення правди, боротьба і страждання за неї, краса видимого сві­ту, незважаючи на зло, що існує у світі. Все це якнайтісніше пов`язане з відтворюванням людини і всього створіння, що має величезну цінність в очах Божих. Відновлення або спасіння випливає з втілення Сина Бо­жого, бо “Слово стало плоттю і вселилосяі в нас” (Ін. 1, 14), з Воскресіння з мертвих Ісуса Христа.
Воскресіння Христове виявляє велике значення всього матеріально­го. Воно освячує тілесну природу людини, роблячи її причетною до віч­ного життя. Більш того, через Воскресіння Христове прилучається до вічного життя і вся справжня краса світу, вся радість творчості, все братерське спілкування людей і все, що підлягає тлінню на землі, але пе­ретворюється разом з майбутнім воскресінням нашої плоті та оновлен­ням світу. Воскресіння означає, що Бог не відкинув світ навіть у його матеріальній природі, що Він дарував участь у житті всьому, що пре­красне й дороге нашому серцю, що свідчить про любов Божу до світу і про славу Його.
Воскресіння Христове означає ще й інше, набагато важливіше: все стане іншим, просвітленим, преображеним, і тіло наше має змінитися “так, що воно буде подібним славному тілу Його (Христа)” (Флп. З, 21). Ми не знаємо, як і коли це станеться, але покірно схиляємось перед цією таїною майбут­нього одкровення, коли Бог буде все у всьому (див.: 1 Кор. 15, 28). Бог, що сидить на престолі, сказав: “Ось, творю все нове…”, “...І смерті вже не буде, ані плачу, ані зітхання, ані болю вже не буде” (Апок. 21, 5, 4). “Бог дарував нам життя вічне, і це життя в Сині Його” (1 Ін. 5, 11).
Така наша віра. І маючи її за основу, ми виступаємо проти тих, хто вважає можливим розв`язати обмежену ядерну війну і при­звести цей прекрасний світ до катастрофи, в якій загине все живе. В цьому ми вбачаємо гріх перед Богом, і моральний злочин проти людства. З цієї причини наша Церква підтримує всі мирні ініціативи нашої держави, спрямовані на вбереження світу від війни і насамперед – від ядерної війни.
Ми молимось і віримо, що Господь благословить спільну працю представників усіх релігій, спрямовану на досягнення міцного й справедливого миру для всіх народів. Наша Церква закликає всі Церкви та всіх християн мо­рально вплинути на свої уряди і разом з усіма миролюбними силами доступними нам засобами заступити дорогу ядерній війні, врятувати світ, людину й людство від самознищення.
У ці урочисті пасхальні дні сердечно вітаю вас, дорогі браття і се­стри, а також наших земляків – українців, що перебувають за межами рідного краю, з великим святом Святої Пасхи. Від усієї душі ба­жаю вам радості, яка завжди додає нам нових сил, потрібних для нашого морального очищення, для зміцнення християнської любові, для збереження родини, для благоденства нашої країни і миру на землі.
Нехай зміцнить Воскреслий Христос усіх нас в надії на перемогу добра над злом, життя над смертю, правди над неправдою і подасть нам Свою всесильну поміч у добрих справах! Нехай радість, мир і любов будуть з нами в усі дні нашого життя! Бо воістину Христос воскрес! Амінь.
1982 р.